Visie en Strategie

Elk bedrijf heeft een strijdplan nodig. In de bedrijfskunde heeft dit een visie en een strategie. Deze worden vaak vergezeld met een missie.

De missie en de visie vormen de voedingsbodem voor de strategie van de organisatie. Alle bedrijfsactiviteiten moeten hieraan gerelateerd zijn.


Voorkom problemen

Het bijzondere is dat als de missie, visie en strategie niet passen bij de onderneming, dit leidt tot problemen.  Op korte of lange termijn zullen er commerciële of organisatorische dilemma’s ontstaan.

Het op de juiste manier omschrijven van de visie en strategie zijn bovendien van groot belang voor het opstellen van een marketingplan. Ook het maken van belangrijke beslissingen zijn afhankelijk van een passende visie en strategie.


Interesse

Heeft u geen duidelijk beeld over de missie, visie en strategie van uw eigen organisatie? Of bent u benieuwd of u op dit onderwerp goede keuzes gemaakt heeft.

De professionals van Schakel Consultants zijn ervaren in opstellen van strijdplannen. Zij kunnen samen met u bepalen of u op de goede weg bent.

Mocht u de visie en strategie willen (her)zien dan staan onze professionals graag tot uw beschikking. Neem contact met ons op en maak gebruik van ons gratis intakegesprek,

Uitleg

Missie – In een missie wordt aangegeven wat de organisatie wil betekenen voor haar klanten, medewerkers, stakeholders en andere belanghebbenden. De missie maakt duidelijk waar de onderneming voor staat en waarin zij zich onderscheidt van andere vergelijkbare organisaties, de concurrenten.

Visie – Een visie is het beeld dat de onderneming van de toekomst heeft. Het geeft in bepaalde mate de ontwikkeling van het bedrijf weer en de richting die men op wil gaan. Een visie wordt opgebouwd door een omgevingsbeeld (hoe ziet de omgeving van de onderneming eruit in de toekomst), een droombeeld (wat wil het bedrijf in die toekomst bereikt hebben) en een succesformule (hoe kan de gedroomde positie bereikt worden).

Strategie – Bij het bepalen van de strategie beantwoord je eigenlijk de vraag; hoe wil je de missie en visie realiseren? De strategie bepaalt de lange termijnkoers van de organisatie, voor doorgaans 5 jaar of meer.

Strategie is een door een organisatie gekozen koers die is gericht op de verwezenlijking van de door haar geformuleerde doelstellingen. Hierbij wordt rekening gehouden met de lange termijn afstemming tussen de eigen organisatie en de externe omgeving. Strategie of marketingstrategie is gericht op het creëren van waarde en onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten.